ΓΙΑΟΥΡΤΙ VS ΚΕΦΙΡ – ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΥΓΙΕΙΝΟ;

482

Το βασικό στοιχείο κάνει το κεφίρ και το γιαούρτι να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα γαλακτοκομικά είναι τα προβιοτικά, δηλαδή τα ζωντανά βακτήρια που περιέχουν.

Τόσο το γιαούρτι όσο και το κεφίρ ανήκουν στα γαλακτοκομικά προϊόντα των οποίων η βάση,  δηλαδή το γάλα, έχει υποστεί ζύμωση (fermented milks).  Ως παράγωγα του γάλακτος είναι και τα δυο εξίσου σημαντικά και με πλούσια διατροφική αξία.

Συγκρίνοντας ωστόσο το γιαούρτι με το κεφίρ καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι η πλέον σημαντική διαφορά μεταξύ τους είναι στο είδος των καλλιεργειών που χρησιμοποιούνται για τη ζύμωση του γάλακτος. Για το μεν γιαούρτι χρησιμοποιούνται αποκλειστικά βακτήρια, ενώ για το κεφίρ πέραν των βακτηρίων χρησιμοποιείται  επιπρόσθετα και μαγιά κεφίρ. Μολονότι το γιαούρτι μπορεί να έχει από παχύρρευστη έως ημι-στερεή μορφή, το κεφίρ είναι κατά κύριο λόγο υγρό.

Ας τα μελετήσουμε όμως ένα-ένα!

Το γιαούρτι είναι αποτέλεσμα ζύμωσης του γάλακτος και παράγεται με γαλακτική ζύμωσή του με βακτήρια (Lactobacillus bulgaricus και του Streptococcus thermophilus), τα οποία του προσδίδουν όχι μόνο την όξινη γεύση, αλλά και το χαρακτηριστικό του άρωμα. Σε αυτούς τους μικροοργανισμούς οφείλονται και οι ευεργετικές ιδιότητες του γιαουρτιού.

Κατά τη μετατροπή του γάλακτος σε γιαούρτι, η λακτόζη μειώνεται κατά 20-30%. Αποτέλεσμα αυτής της μείωσης είναι ότι το γιαούρτι αποτελεί τροφή εύπεπτη ακόμα και για ανθρώπους που δεν μπορούν να πιουν γάλα, λόγω δυσανεξίας στη λακτόζη. Πράγματι, στο γιαούρτι γίνονται αρκετές ζυμώσεις, με αποτέλεσμα να αφομοιώνεται (κατά 93%) από το έντερο πολύ πιο εύκολα από ό,τι το γάλα.

Σημαντικό είναι να τονίσουμε ότι το παραδοσιακό γιαούρτι έχει υψηλότερη διατροφική αξία σε σχέση με τα παστεριωμένα σκευάσματα.

Στnν αντίπερα όχθη, υπάρχουν πολλές και διαφορετικές συνταγές κεφίρ.  Διαφέρουν κυρίως ως προς τη βάση των ειδικών βακτηρίων και ζυμών που χρησιμοποιούνται για τη ζύμωση του γάλακτος, όπως και το είδος του γάλακτος αυτού καθ’ αυτού.

Το κεφίρ είναι ένα ρόφημα, που παραδοσιακά γίνεται με αγελαδινό, πρόβειο ή κατσικίσιο γάλα, το οποίο έχει υποστεί ζύμωση μετά από την προσθήκη κόκκων κεφίρ για διάστημα 18-24 ωρών.

Οι κόκκοι αυτοί μπορούν να προστεθούν και σε άλλα ροφήματα, όπως το νερό και οι χυμοί φρούτων, προσδίδοντας διαφορετική θρεπτική αξία.

Ένας επιπλέον λόγος που καθιστά το κεφίρ μοναδικό σε αντίθεση με το γάλα είναι ότι περιέχει ελάχιστες ποσότητες λακτόζης.

Οφέλη για την υγεία

Τόσο το γιαούρτι όσο και το κεφίρ αποτελούν εξαιρετικές τροφές με πλούσια διατροφική αξία. Περιέχουν πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, ασβέστιο, φώσφορο και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ικανοποιητικές ποσότητες μαγνησίου, καλίου και βιταμινών Α και D (ιδιαίτερα στα εμπλουτισμένα προϊόντα). Το βασικό στοιχείο που τα κάνει να ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα γαλακτοκομικά, ωστόσο, είναι τα προβιοτικά, δηλαδή τα ζωντανά βακτήρια που περιέχουν, τα οποία σε επιθυμητά επίπεδα είναι ευεργετικά για την υγεία μας.

Πιο συγκεκριμένα:

  1. Προλαμβάνουν την οστεοπόρωση.
  2. Αποτελούν εναλλακτικές πηγές ασβεστίου σε περίπτωση δυσανεξίας στη λακτόζη.
  3. Αποκαθιστούν την ισορροπία της εντερικής χλωρίδας, λόγω των προβιοτικών που περιέχουν, η οποία είναι υψίστης σημασίας για τη σωστή λειτουργία του εντέρου.
  4. Μειώνουν τον κίνδυνο ορισμένων μορφών καρκίνου, συμπεριλαμβανομένου του καρκίνου του παχέος εντέρου.
  5. Έχουν αντιοξειδωτικές και αντιγηραντικές ιδιότητες.
  6. Η κατανάλωσή τους είναι ευεργετική όταν ένα άτομο παίρνει αντιβιοτικά, καθώς τα προβιοτικά που περιέχουν προστατεύουν τη φυσική χλωρίδα του εντέρου.
  7. Συμβάλλουν στην απώλεια βάρους και στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας, καθώς δημιουργούν αίσθημα κορεσμού.
  8. Βοηθούν στην ρύθμιση του σακχάρου.

Το κεφίρ είναι ισχυρότερο προβιοτικό από το γιαούρτι

Το κεφίρ και το γιαούρτι, όπως αναφέραμε, έχουν πολλά κοινά. Και τα δυο μπορούν να είναι υγιεινές προσθήκες στη διατροφή ενός ατόμου. Αν και τα δυο παρασκευάζονται από παραδοσιακά προϊόντα,  εντούτοις,  έχουν παρόμοιες γεύση και υφή.

Ωστόσο υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ τους.

Τα προβιοτικά είναι μικροοργανισμοί που επηρεάζουν την υγεία με διάφορους τρόπους, συμπεριλαμβανομένης της πέψης, της διαχείρισης του σωματικού βάρους και της ψυχικής υγείας.

Το γιαούρτι, όπως γνωρίζουμε είναι η πιο διαδεδομένη πηγή προβιοτικών στη δυτική διατροφή, αλλά το κεφίρ είναι μια πολύ πιο ισχυρή πηγή.  Έχει μάλιστα, περισσότερα οφέλη για την υγεία μας από το γιαούρτι, λόγω της ευρύτερης ποικιλίας βακτηρίων και ζυμών που περιέχει.

Βάλτε, λοιπόν, λίγο κεφίρ στη ζωή σας και αποφύγετε την υπερκατανάλωση συμβατικού γάλακτος με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά.