Μετμορφίνη: Πώς συμβάλλει στο healthy ageing;

2130

Τα τελευταία πέντε χρόνια, το ενδιαφέρον για τη μετφορμίνη γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο, καθώς οι θετικές επιδράσεις της ξεφεύγουν κατά πολύ από τη ρύθμιση της γλυκόζης.

Η μετμορφίνη  είναι το πιο συχνά συνταγογραφούμενο φάρμακο για τον έλεγχο της γλυκόζης στα άτομα με διαβήτη και κάποιες φορές και στα άτομα με προδιαβήτη.

Σε κάποιες περιπτώσεις, χορηγείται σε γυναίκες με πολυκυστικές ωοθήκες, για ενίσχυση της γονιμότητας, σε καρδιοπαθείς, ακόμη και για την πρόληψη του καρκίνου.

Τα τελευταία πέντε χρόνια, το ενδιαφέρον για τη μετφορμίνη γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο, καθώς οι θετικές επιδράσεις της ξεφεύγουν κατά πολύ από τη ρύθμιση της γλυκόζης.

Έχει αντιφλεγμονώδη δράση και μειώνει το οξειδωτικό στρες, με αποτέλεσμα να προλαμβάνει, αλλά και να μειώνει τη νοσηρότητα από τις χρόνιες παθήσεις του γήρατος (σακχαρώδη διαβήτη, καρδιαγγειακά).

Δρα στα μιτοχόνδρια, δηλαδή στα «εργοστάσια παραγωγής ενέργειας» των κυττάρων,  καθώς και στο ΑΜΡΚ, ένα ένζυμο που καθορίζει πότε τα κύτταρα θα πάρουν γλυκόζη από το αίμα για την παραγωγή ενέργειας. Τα χαμηλά επίπεδα AMPK συνδέονται με ινσουλινοαντίσταση, δυσλειτουργία των μιτοχονδρίων, παχυσαρκία και χρόνια φλεγμονή, τα οποία οδηγούν σε χρόνιες νόσους και πρόωρη γήρανση.  Η μετφορμίνη έρχεται να ενεργοποιήσει το συγκεκριμένο ένζυμο, παρέχοντας ενέργεια κυτταρικά.

Έχει παρατηρηθεί ότι τα άτομα με διαβήτη που λαμβάνουν μετφορμίνη ζουν περισσότερα χρόνια από εκείνα που παίρνουν άλλα αντιδιαβητικά φάρμακα.

Μακροζωία

Έρευνες που έγιναν σε μεσήλικα αρσενικά ποντίκια με χορήγηση μετφορμίνης, έδειξαν ότι η μέση διάρκεια ζωής τους αυξήθηκε κατά 5%.

Τα ζώα που είχαν λάβει μετφορμίνη έζησαν 160 εβδομάδες, έναντι 150 εβδομάδων εκείνων που δεν έλαβαν. Παράλληλα, καθυστέρησαν οι ασθένειες που σχετίζονται με τη γήρανση, όπως ο καταρράκτης στα μάτια.

Φαίνεται να ενεργοποιεί τους ίδιους μηχανισμούς αντιγήρανσης, που ενεργοποιεί ο αυστηρός περιορισμός των θερμίδων.

Το FDA (Αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων) έδωσε έγκριση να γίνουν ανάλογες έρευνες στους ανθρώπους.

Η ελπίδα είναι να συσχετιστεί η χορήγησή της με την πρόληψη της εκφύλισης των νοητικών λειτουργιών όσο μεγαλώνουμε και νόσους όπως το Parkison και το Alzheimer.

Επιστήμονες ισχυρίζονται, ότι η μετφορμίνη αυξάνει τον αριθμό των μορίων οξυγόνου που απελευθερώνονται στα κύτταρα, με αποτέλεσμα να επιβιώνουν για περισσότερο καιρό.

Η μελέτη που σχεδιάστηκε για τη μετφορμίνη ονομάζεται TAME  »Targeting Ageing with Metformin».

Ξεκίνησε το 2016 και συμπεριέλαβε 3.000 εθελοντές, από 70-80 ετών, δίχως ιστορικό  ή αυξημένο κίνδυνο καρκίνου, καρδιοπάθειας  ή άνοιας. Το συνολικό κόστος των μελετών είναι 75 εκατομμύρια δολάρια και το αποτέλεσμα αναμένεται, οπότε μέχρι να ανακοινωθούν τα αποτελέσματά της δεν μπορούμε να ήμαστε σίγουροι.

Ένα από τα μειονεκτήματα της μετφορμίνης είναι ότι μειώνει τη Β12, η έλλειψη της οποίας μπορεί να οδηγήσει σε κόπωση, αδυναμία, μειωμένη συγκέντρωση και χαμηλή διάθεση. Τροφές πλούσιες σε Β12 είναι το κρέας, τα αυγά και τα δημητριακά ολικής αλέσεως. Ο ιατρός σας θα αποφασίσει αν θα σας χορηγήσει συμπλήρωμα μετά από αιματολογικές εξετάσεις.

Συνοψίζοντας θα πρέπει να πω ότι η μετφορμίνη είναι ένα εξαιρετικό χάπι, όσον αφορά στην επιστήμη της Αντιγήρανσης, όμως, θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι σχετικές έρευνες.

Η επιστήμη της αντιγήρανσης εστιάζει όχι μόνο στη μακροβιότητα, αλλά κυρίως στη διατήρηση της ποιότητας της ζωής όσο μεγαλώνουμε. Αυτό σημαίνει, ότι δεν έχει σημασία αν θα φτάσουμε στα 90 ή στα 100, αλλά αν θα είμαστε υγιείς. Ουσιαστικά αυτό σημαίνει πρόληψη των χρόνιων παθήσεων, όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2, η οστεοαρθρίτιδα και η εκφύλιση των γνωστικών λειτουργιών (άνοια, Alzheimer).

Η διατροφή και ο τρόπος ζωής είναι οι βασικότεροι παράγοντες για τη μακροζωία.

Μια δίαιτα πλούσια σε λαχανικά, φρούτα, ξηρούς καρπούς, αγνό παρθένο ελαιόλαδο, ψάρι και άσκηση τουλάχιστον είκοσι λεπτά, τρεις φορές την εβδομάδα, σε συνδυασμό με την αποφυγή της παχυσαρκίας, του τσιγάρου και του αλκοόλ, είναι η χρυσή συνταγή της Αντιγήρανσης.