Αρχική Διαβήτης Διατροφή - άσκηση «Κομπούχα (Kombucha)» Τι είναι και ποια τα οφέλη της

«Κομπούχα (Kombucha)» Τι είναι και ποια τα οφέλη της

«Κομπούχα (Kombucha)»  Τι είναι και ποια τα οφέλη της

 

Τι είναι η κομπούτσα (ή κομπούχα); Ποια οφέλη προσφέρει στην υγεία και γιατί είναι καλό να την εντάξετε στη διατροφή σας; Βρείτε τις απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα στο κείμενο που ακολουθεί.

 

Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Η Κομπούτσα (ή κομπούχα) αποτελεί ένα ελαφρώς όξινο και ανθρακούχο ρόφημα που προκύπτει από τη ζύμωση του τσαγιού. Παρασκευάζεται με την προσθήκη συγκεκριμένων βακτηρίων και ζάχαρης στο μαύρο ή πράσινο τσάι, το οποίο έχει υποστεί τη διαδικασία της ζύμωσης για μια εβδομάδα ή περισσότερο.

Λόγω της διαδικασίας ζύμωσης που λαμβάνει χώρα κατά την παρασκευή της, η κομπούτσα είναι πηγή ωφέλιμων για τον οργανισμό μικροοργανισμών και βιο-ενεργών συστατικών, στα οποία αποδίδονται οι ευεργετικές επιδράσεις που θα δούμε στη συνέχεια.

Αρχικά, η κομπούτσα αποτελεί πηγή προβιοτικών. Τα προβιοτικά αποτελούν βακτήρια τα οποία, όταν λαμβάνονται σε ικανοποιητικές ποσότητες, έχουν ευεργετικές επιδράσεις στην υγεία μας. Μεταξύ άλλων βελτιώνουν τη χλωρίδα του εντέρου, συμβάλλουν στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού και την υγεία του πεπτικού. Επιπροσθέτως, η κατανάλωση προβιοτικών συνδέεται με βελτίωση της πέψης, καταπολέμηση επιβλαβών βακτηρίων, καθώς και ανακούφιση από το αίσθημα άγχους και τα συμπτώματα της κατάθλιψης. Μάλιστα, είναι αξιοσημείωτο η κομπούτσα δεν αποτελεί μόνο ένα προβιοτικό ρόφημα, αλλά ένα συμβιωτικό ρόφημα, καθώς περιέχει τόσο προβιοτικά, όσο και πρεβιοτικά (την τροφή δηλαδή των προβιοτικών).

Παράλληλα, η κομπούτσα είναι εξαιρετική πηγή αντιοξειδωτικών, με κυριότερο από αυτά τις πολυφαινόλες. Οι πολυφαινόλες απελευθερώνονται από τα ίδια τα φύλλα του τσαγιού κατά τη διάρκεια της ζύμωσης. Η υψηλή αυτή περιεκτικότητα της κομπούτσα σε αντιοξειδωτικά, την καθιστά ασπίδα προστασίας ενάντια στις ελεύθερες ρίζες, το οξειδωτικό stress και τις παθήσεις που το συνοδεύουν.

Πέραν των παραπάνω, η κομπούτσα εμφανίζει αξιοσημείωτη αντιμικροβιακή δράση ενάντια σε ένα ευρύ φάσμα μικροοργανισμών. Ειδικότερα, η κατανάλωση κομπούτσα αναστέλλει την ανάπτυξη παθογόνων μικροοργανισμών όπως το ελικοβακτηρίδιο του πυλωρού, το Escherichia coli κ.ά. Η αντιμικροβιακή αυτή δράση του ροφήματος αποδίδεται στη χαμηλή τιμή pH που το χαρακτηρίζει, ειδικά λόγω της παρουσίας οξικού οξέος και κατεχινών.

Συνεχίζοντας με τα διατροφικά οφέλη της κομπούτσα, δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στην ηπατοπροστατευτική δράση που παρουσιάζει το ρόφημα αυτό. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελετών, φαίνεται πως η κομπούτσα έχει τη δυνατότητα να προστατεύει το ήπαρ από τη βλάβη που προκαλείται εξαιτίας περιβαλλοντικών ρύπων και τοξικών ουσιών.

Τέλος, στα διατροφικά οφέλη της κομπούτσα συγκαταλέγεται και η δράση της κατά της δυσκοιλιότητας. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της ζύμωσής της ένα από τα οργανικά οξέα που παράγονται είναι το γαλακτικό οξύ. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελετών, το γαλακτικό οξύ που περιέχεται στην κομπούτσα είναι σε θέση να ενισχύσει την κυκλοφορία του αίματος και συμβάλλει στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας.

Ολοκληρώνοντας με τα οφέλη της κομπούτσα είναι σημαντικό να τονίσουμε πως τα περισσότερα από αυτά τα οφέλη έχουν προκύψει από μελέτες σε πειραματόζωα. Ως εκ τούτου, απαιτούνται περαιτέρω μελέτες στον άνθρωπο, ώστε τα οφέλη της να επιβεβαιωθούν πλήρως. Ως τότε, η κομπούτσα φαίνεται πως αποτελεί μία εξαιρετική εναλλακτική επιλογή στα ανθρακούχα ροφήματα, με υψηλή διατροφική αξία και πολλαπλά οφέλη για την υγεία.

Μήπως είναι ώρα, λοιπόν, να ξεκινήσετε τις δοκιμές παρασκευής της και να την εντάξετε στη διατροφή σας;

Στα Χρώματα του Διαβήτη «Τεύχος 37»

preloader