Διαχείριση του ΣΔ στην κατασκήνωση

479
ΣΔ

Η συμμετοχή των παιδιών με ΣΔ σε κατασκηνώσεις οδηγεί αδιαμφισβήτητα σε ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους στον εαυτό τους, της γνώσης τους για την πάθηση και της ικανότητας διαχείρισής της.

Η κατασκήνωση/Camp είναι μια μοναδική εμπειρία για τα παιδιά με Σακχαρώδη Διαβήτη όπως και για κάθε παιδί, αλλά και μια ευκαιρία να βρεθούν μακριά από τις οικογένειές τους και να γίνουν μέλη μιας κοινότητας. 

Οι κατασκηνώσεις αποτελούν μια από τις αγαπημένες δραστηριότητες των παιδιών, καθώς τους δίνεται η δυνατότητα να αναλάβουν δράση και να γίνουν αυτόνομα άτομα. Αυτό ισχύει και για τα παιδιά με ΣΔ, καθώς στην κατασκήνωση η φροντίδα του διαβήτη είναι ενσωματωμένη στην καθημερινότητά τους σε ένα ευχάριστο περιβάλλον, που δεν θυμίζει ιατρείο ή νοσοκομείο.

Παράλληλα, τα παιδιά μπορούν εκεί να γνωρίσουν νέους φίλους, να δραστηριοποιηθούν (να γυμναστούν και να παίξουν), να αξιολογήσουν σωστά τα τρόφιμα που καταναλώνουν και να αντιληφθούν καλύτερα το πώς η σωματική δραστηριότητα/άσκηση συμβάλλει στην καλή διαχείριση του διαβήτη.

Ο ρόλος των γονέων

Μέσω της έγκαιρης επαφής των κατασκηνωτών με τους γονείς μπορεί να υπάρξει:

* Σωστή πληροφόρηση και ενημέρωση σχετικά με την κατάσταση υγείας των παιδιών/ εφήβων. «Όλοι μαζί μπορούμε να σχεδιάσουμε τρόπους δράσης για την εύκολη προσαρμογή τους στο χώρο».

* Ένα σωστό πρωτόκολλο για την παρακολούθηση και για την εκπαίδευση και υποστήριξη στην αυτοφροντίδα του διαβήτη υπάρχει στις «Κατευθυντήριες Οδηγίες για την Διαχείριση των ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη» της Ελληνικής Διαβητολογικής Εταιρείας, με ελεύθερη πρόσβαση (στην ιστοσελίδα της ΕΔΕ). Σύμφωνα με αυτό το πρωτόκολλο, η ενημέρωση της κατάστασης υγείας των παιδιών/ εφήβων βασίζεται και περιλαμβάνει:

  • Λήψη πρόσφατου ατομικού ιστορικού και περιγραφή θεραπείας
  • Προσωπικά στοιχεία του παιδιού όπου αναφέρονται το ονοματεπώνυμο, φύλο, ηλικία, διεύθυνση, τηλέφωνα επικοινωνίας και e-mail
  • Πρόσφατο εργαστηριακό, καρδιολογικό και οφθαλμολογικό έλεγχο. Απαραίτητο στοιχείο, η τελευταία εξέταση γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης HbA1C
  • Αναγνώριση των συμπτωμάτων, της συχνότητας και της αντιμετώπισης της υπογλυκαιμίας/ υπεργλυκαιμίας
  • Συνύπαρξη άλλων παθήσεων ή και διαβητικών επιπλοκών και πληροφόρηση για την αντίστοιχη θεραπευτική αντιμετώπιση
  • Αλλεργίες, όπου γίνεται αναφορά σε φαγητά ή αντιβιοτικά και θεραπεία
  • Κοινωνικό ιστορικό, συνήθειες και τρόπος ζωής, όπου αναφέρονται πληροφορίες σχετικά με την φυσική κατάσταση, τις δραστηριότητες και τη διατροφή του ατόμου με διαβήτη.

* Ενημέρωση για την ασφάλιση υγείας και την πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη.

Στελέχωση

Θα πρέπει να επισημανθεί, ότι στις κατασκηνώσεις που απευθύνονται σε άτομα με διαβήτη θα πρέπει να υπάρχει μια εξειδικευμένη ομάδα επαγγελματιών υγείας που να περιλαμβάνει:

  • Παιδο-διαβητολόγους
  • Διαιτολόγους
  • Νοσηλεύτριες/νοσηλευτές
  • Ψυχολόγους

Η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευμένων επαγγελματιών, αποσκοπεί στον πλήρη έλεγχο όλου του 24ώρου των παιδιών-εφήβων. Εξασφαλίζει επίσης ότι θα γίνονται συχνές συνεδρίες για τη μεταξύ τους ενημέρωση.

Οι κατασκηνώσεις για τα παιδιά με διαβήτη είναι δομημένες σε πέντε πυλώνες και επικεντρώνονται στην εκπαίδευση των παιδιών και πιο συγκεκριμένα:

* Στη θεραπευτική αγωγή- σε αυτές υπάρχουν μια σειρά από μαθήματα ή παιχνίδια που βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν τι είναι ο διαβήτης, πώς μπορούν να τον διαχειριστούν και πώς αντιμετωπίζεται.

* Στη ρύθμιση του σακχάρου στην καθημερινότητα. Τα παιδιά συμμετέχουν καθημερινά σε ατομικά ή και ομαδικά μαθήματα ή παιχνίδια για την κατανόηση της αναλογίας της ινσουλίνης που χρειάζεται, για το πώς γίνεται ο υπολογισμός των υδατανθράκων και η διόρθωση των τιμών.

* Στο τεχνικό επίπεδο/ εξάσκηση: Ενισχύεται η ικανότητα των παιδιών να κάνουν μόνα τους μέτρηση γλυκόζης στο αίμα, να πραγματοποιούν τη χορήγηση ινσουλίνης, να συμπληρώνουν το ημερολόγιο του διαβήτη και να μαθαίνουν πώς να αναγνωρίζουν την υπογλυκαιμία/υπεργλυκαιμία και να εφαρμόζουν την αντίστοιχη θεραπεία.

* Στη σωματική δραστηριότητα/ αθλητισμό. Mέσω της σωματικής άσκησης, τα παιδιά μπορούν να κατανοήσουν την επίδραση της δραστηριότητας στον διαβήτη και να αφαιρεθούν οι προκαταλήψεις και τα ταμπού που μπορεί να υπάρχουν ότι τα άτομα με διαβήτη δεν μπορούν να συμπεριφέρονται ως «φυσιολογικά άτομα».

* Στη διατροφή/ γεύματα, τα οποία σχεδιάζονται από διαιτολόγο, λαμβάνοντας υπόψη την κάλυψη των αναγκών σε ενέργεια και υδατάνθρακες, αλλά και τις προτιμήσεις ή τις διατροφικές ιδιαιτερότητες των παιδιών. Επίσης, χρησιμεύουν ως εργαλείο διδασκαλίας για την καλύτερη κατανόηση της έννοιας της καταμέτρησης των υδατανθράκων.

Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά καλούνται να διαχειριστούν τους εαυτούς τους συμμετέχοντας τόσο ενεργά, όσο και πρακτικά στη βιωματική εκπαίδευση και στην απόκτηση της ανεξαρτησίας τους με σκοπό:

  • την ανάπτυξη δεξιοτήτων
  • τη μείωση συναισθηματικής απομόνωσης και ανικανότητας
  • την ελπίδα
  • την ανάπαυση και ασφάλεια των γονέων

Η συμμετοχή των παιδιών με ΣΔ σε κατασκηνώσεις οδηγεί αδιαμφισβήτητα σε ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους στον εαυτό τους, της γνώσης τους για την πάθηση και της ικανότητας διαχείρισής της. Τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται την πάθησή τους και να μοιράζονται τις εμπειρίες τους, ενώ ταυτόχρονα αποδέχονται την αλλαγή στη ζωή τους (το διαβήτη), σε ένα ασφαλές κι ευχάριστο περιβάλλον.

Διαβάστε επίσης / Μπορούμε να προλάβουμε την περιφερική νευροπάθεια στο ΣΔ;

Για να ενημερωθείτε σχετικά με τις δράσεις μας μπορείτε να ακολουθήσετε τις σελίδες μας στο Facebook και στο Instagram!