Διατροφικοί μύθοι στο διαβήτη

263

Ζούμε πλέον στην εποχή της υπερπληροφόρησης, όπου δεχόμαστε καθημερινά ένα τεράστιο όγκο πληροφοριών. Η αξιοπιστία αυτών των πληροφοριών κάποιες φορές, όμως, μπορεί να αποδειχθεί αμφίβολη. Συγκεκριμένα, όσον αφορά το διαβήτη, οι περισσότεροι σίγουρα έχουμε ακούσει κάποια στιγμή έναν από τους διατροφικούς μύθους. Στο παρόν άρθρο θα παρουσιάσουμε και θα καταρρίψουμε κάποιους από τους πιο δημοφιλείς διατροφικούς μύθους!

Μύθος: Τα άτομα με διαβήτη πρέπει να ακολουθούν συγκεκριμένη διατροφή

Τι ισχύει: Τα άτομα με διαβήτη δε χρειάζεται να ακολουθούν καμία διαφορετική διατροφή από τον υπόλοιπο πληθυσμό! Υπάρχουν πολλά διαφορετικά διατροφικά μοντέλα που μπορούν να βοηθήσουν στη ρύθμιση του διαβήτη. Ο κάθε άνθρωπος είναι ξεχωριστός και η διατροφή του θα πρέπει να προσαρμόζεται ανάλογα με τις προσωπικές του προτιμήσεις, το καθημερινό του πρόγραμμα, αλλά φυσικά και τις αρχές της ισορροπημένης διατροφής.

Έρευνες δείχνουν πως διατροφή που περιέχει υδατάνθρακες χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, πλούσιους σε φυτικές ίνες και χαμηλούς σε απλά σάκχαρα, υγιεινά λιπαρά χαμηλά σε κορεσμένα και μη επεξεργασμένες, άπαχες πρωτεΐνες, φαίνεται να προσφέρει τα βέλτιστα οφέλη στο γλυκαιμικό έλεγχο.

Οι παραπάνω συστάσεις δε διαφέρουν σε τίποτα από αυτές που ισχύουν για τον υπόλοιπο πληθυσμό!

Μύθος: Οι υδατάνθρακες κάνουν κακό

Τι ισχύει: Οι υδατάνθρακες είναι οι κύριοι υπεύθυνοι για την αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Αυτό, όμως, δε σημαίνει πως θα πρέπει να περιορίζονται! Αποτελούν την κύρια πηγή ενέργειας του οργανισμού και θα πρέπει να είναι ένα από τα κύρια συστατικά στη διατροφή ενός ατόμου με διαβήτη.

Η κατανάλωση υδατανθρακούχων τροφίμων χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη και πλούσιων σε φυτικές ίνες έναντι τροφίμων πλούσιων σε σάκχαρα, αποτελεί ένα από τα κλειδιά της σωστής ρύθμισης. Φρούτα, λαχανικά, όσπρια και γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά, είναι τροφές που δε θα πρέπει να λείπουν από το καθημερινό διαιτολόγιο!

Άρα, ο σωστός συνδυασμός και η κατάλληλη ισορροπία ποιότητας και ποσότητας των υδατανθράκων είναι σημαντικά για τη ρύθμιση του σακχάρου.

Μύθος: Τα προϊόντα light είναι πάντα καλές επιλογές

Τι ισχύει: Τα προϊόντα τύπου light, συνήθως, περιέχουν μικρότερες ποσότητες ζάχαρης από ότι τα υπόλοιπα τρόφιμα. Ωστόσο, μας ενδιαφέρουν και τα υπόλοιπα συστατικά, όπως τα λιπαρά, οι φυτικές ίνες και οι συνολικοί υδατάνθρακες, τα οποία επηρεάζουν και αυτά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.

Τις περισσότερες φορές καταλήγουμε να καταναλώνουμε μεγάλες ποσότητες αυτών των προϊόντων, θεωρώντας πως δεν θα ανεβάσουν το σάκχαρό μας. Για παράδειγμα, μπορεί μια σοκολάτα light να περιέχει λιγότερη ζάχαρη, αλλά τα λιπαρά να είναι διπλάσια, με αποτέλεσμα να μου παρέχει πολύ περισσότερες θερμίδες!

Είναι σημαντικό, λοιπόν, να διαβάζουμε τις ετικέτες τροφίμων και να ελέγχουμε όλα τα συστατικά  και όχι μόνο τα απλά σάκχαρα που περιέχονται σε αυτό.

Μύθος: Η υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης προκαλεί διαβήτη

Τι ισχύει: Σύμφωνα και με την Αμερικανική Διαβητολογική Εταιρεία, δεν υπάρχει άμεση συσχέτιση ανάμεσα στην πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη και την κατανάλωση ζάχαρης. Ο διαβήτης τύπου 2 προκαλείται από άλλες αιτίες,, όπως η κληρονομικότητα, η ηλικία, το αυξημένο σωματικό βάρος και η καθιστική ζωή και όχι άμεσα από την υπερβολική κατανάλωση ζάχαρης και γλυκών.

Τα τρόφιμα, βέβαια, πλούσια σε ζάχαρη είναι συνήθως και πλούσια σε θερμίδες και λίπος. Η υπερκατανάλωση τέτοιων τροφίμων μπορεί να αυξήσει το σωματικό βάρος, το οποίο μακροπρόθεσμα να αυξήσει και την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Επίσης, πρόσφατες έρευνες δείχνουν πως η υπερκατανάλωση ζαχαρούχων ποτών και ροφημάτων, όπως αναψυκτικά, ακόμα και οι χυμοί, μπορεί να αυξήσουν την πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, ανεξάρτητα από το σωματικό βάρος.

Όλοι μας πάντως απολαμβάνουμε περιστασιακά τρόφιμα που περιέχουν ζάχαρη και δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα εάν καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες στα πλαίσια μια ισορροπημένης διατροφής.

Μύθος: Ο διαβήτης τύπου 2 δεν μπορεί να αναστραφεί

Τι ισχύει: Τελευταίες έρευνες δείχνουν πως άτομα σε προδιαβητικό στάδιο αλλά και στα πρώτα στάδια του διαβήτη, μέσω της διατροφής και της άσκησης, κατάφεραν να επαναφέρουν τις τιμές σακχάρου στα φυσιολογικά επίπεδα και τελικά να προλάβουν την εμφάνιση του σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.

Η σημαντική απώλεια βάρους έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του λίπους στο εσωτερικό του ήπατος και του παγκρέατος, επιτρέποντας σε αυτά τα όργανα να επιστρέψουν στην κανονική τους λειτουργία. Φαίνεται πως η υποστροφή του διαβήτη είναι πιθανότερο να επιτευχθεί όταν βρίσκεται στα πρώτα στάδια.

Όσο νωρίτερα διαγνωσθεί ο διαβήτης, τόσο πιο πιθανό είναι να αναστραφεί με τις κατάλληλες διατροφικές οδηγίες!

Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν, υπάρχουν πολλοί διατροφικοί μύθοι γύρω από το διαβήτη, οι οποίοι τις περισσότερες φορές δυσκολεύουν τη ρύθμιση του σακχάρου.

Συμβουλευτείτε τον ιατρό ή τον διατροφολόγο σας για την καλύτερη και πιο αξιόπιστη ενημέρωσή σας!