Μικροί Μεγάλοι Μαζί Εναντίον της Βίας

32

O Παντελής Πρώιος είναι ο εμπνευστής της εφαρμογής του προγράμματος στην Ελλάδα και ο συντονιστής. Με ακαδημαϊκές σπουδές στην Αμερική, ενεργό μέλος πολλών Ελληνικών Επιστημονικών Φορέων και συνδεδεμένο μέλος στον Αμερικανικό Ψυχολογικό Σύλλογο

 

Την τελευταία δεκαετία έχουν γίνει δυστυχώς συχνές πρωτοσέλιδες αναφορές για τραγικές ιστορίες θανάτων –αυτοκτονιών νεαρών ατόμων που συνδέονται με κάποιο τρόπο με τον εκφοβισμό (σωματικό, λεκτικό, διαδικτυακό). Υπάρχει τόσος πόνος και δυστυχία που επηρεάζει τις οικογένειες, το στενό περιβάλλον και την ευρύτερη κοινωνία μας γενικότερα. Έτσι δημιουργείται η κοινωνική κατακραυγή με το αίτημα να γίνει επειγόντως κάτι για την αντιμετώπιση του προβλήματος του Εκφοβισμού και της Αυτοκτονίας.

 

Τι επιπτώσεις εχει ο εκφοβισμός?

 

Ο Εκφοβισμός έχει σοβαρές και διαρκείς αρνητικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία και στη γενικότερη υγεία των νεαρών ατόμων που εμπλέκονται με οποιοδήποτε τρόπο, όπως αυτούς που εκφοβίζουν άλλους (θύτες), ή αυτούς που υφίστανται εκφοβισμό (θύματα) και αυτούς που εκφοβίζουν άλλους ή εκφοβίζονται οι ίδιοι (θύτες-θύματα). Αλλά και σε αυτούς που παρίστανται ως μάρτυρες.

 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά εμπλεκομένων στον Εκφοβισμό?

 

Αρνητικές επιπτώσεις από τον εκφοβισμό έχουν αναφερθεί από τους θύτες, τα θύματα και αυτούς που είναι και τα δύο, που μπορεί να περιλαμβάνουν: κατάθλιψη, άγχος, εμπλοκή σε διαπροσωπική βία ή σεξουαλική βία, κατάχρηση ουσιών, φτωχές επικοινωνιακές δεξιότητες, φτωχές επιδόσεις στο σχολείο όπως: χαμηλή βαθμολογία, αποτυχία στις εξετάσεις και συχνές απουσίες.

 

Υπάρχουν κίνδυνοι  αυτοκτονίας εμπλεκομένων σε Εκφοβισμό?

 

Οποιαδήποτε εμπλοκή με εκφοβιστική συμπεριφορά είναι ένας επί πλέον σημαντικός πιεστικός παράγοντας που συνεισφέρει σημαντικά σε συναισθήματα ανημποριάς και απελπισίας που αυξάνουν τον κίνδυνο αυτοκτονίας.

Νέοι που ευρίσκονται σε αυξημένο κίνδυνο αυτοκτονικής συμπεριφοράς συνήθως αντιμετωπίζουν μια πολύπλοκη διάδραση

πολλαπλών παραγόντων που σχετίζονται με κοινωνικές σχέσεις όπως: με συνομηλίκους, οικογένεια, ερωτικό σύντροφο, κατάσταση ψυχικής υγείας και πιέσεις σχολικών καθηκόντων.

 

Αν σας ζητούσαμε να απευθυνθείτε στους δασκάλους σε πρώτο πρόσωπο τι συμβουλές θα τους δίνατε?

 

Νέοι που αισθάνονται ασφαλείς και σε στενή σχέση με το σχολείο τους σπάνια δείχνουν αυτοκτονικές συμπεριφορές

 

Τι μπορεί να κάνει το σχολείο;

 

  • Βοηθήστε τους μαθητές σας να αισθάνονται οικεία μαζί σας και με το σχολείο. Για παράδειγμα χαιρετίστε τους ονομαστικά καθημερινά.
  • Ρωτήστε τους πως είναι; Για τα ενδιαφέροντα τους και για τις ασχολίες τους.

Ένα ισχυρό αίσθημα σύνδεσης με δασκάλους του σχολείου που τους νοιάζονται και ανταποκρίνονται θετικά, μπορεί να εφοδιάσει με μια πολύτιμη στήριξη τους νέους οι οποίοι μπορεί να αγωνίζονται να σταθούν κοινωνικά ή/και συναισθηματικά.

Οι νέοι που μπορούν να αντιμετωπίζουν τα διάφορα προβλήματα με υγιείς τρόπους και να λύνουν προβλήματαειρηνικά με διάλογο, είναι πολύ λιγότερο πιθανό να εμπλακούν σε Εκφοβισμό και Αυτοκτονικές συμπεριφορές.

 

  • Δείξτε στους νέους δεξιότητες αντιμετώπισης προβλημάτων επιβίωσης-ζωής. Εστιάζετε στα θετικά μηνύματα που τους ενδυναμώνουν και καλλιεργούν αντοχές και αποδοχή των δικών τους διαφορετικοτήτων καθώς και των άλλων.

 

  • Πρώιμη εκπαίδευση, από τα πρώτα σχολικά χρόνια, ώστε να τους βοηθήσουν να αναπτύξουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, οικοδόμηση αντοχών αύξηση της κοινωνικής ευφυΐας και της ενσυναίσθησης, που είναι πολύ σημαντικές στην απόκτηση θετικής ψυχικής υγείας και θετικής κοινωνικής συμπεριφοράς

 

  • Παιδιά-νέοι με αναπηρία, διαβητικά παιδιά  ή με διαφορές στην μάθηση, σεξουαλικό προσανατολισμό και ταύτιση φύλου, ή με διαφορετικό πολιτισμικόυπόβαθρο είναι συνήθως οι πιο ευάλωτοι στο να υποστούν Εκφοβισμό.

 

  • Διδάξτε-εκπαιδεύστε όλο το προσωπικό του σχολείου που εργάζεται με τα παιδιά

 

  • Διδάξτε τους για τα ευάλωτα άτομα και τους κατάλληλους τρόπους παρέμβασης σε περιπτώσεις Εκφοβισμού. Είναι σωστό να κατανοηθεί ότι η αναγνώριση των παραγόντων κινδύνου δεν είναι το ίδιο με την ενοχοποίηση του θύματος.

 

  • Νέοι που εκδηλώνονται με το να εκφοβίζουν άλλους, είναι πιθανόν να προσπαθούν να ενσωματωθούν, ή και να αντιδρούν σε πιέσεις-στρες, κακοποίηση, ή σε άλλα προβλήματα στο σπίτι ή στο σχολείο.

Ο εκφοβισμός μπορεί να είναι το σημαντικό σινιάλο ότι χρειάζονται υπηρεσίες ψυχικής υγείας και επί πλέον στήριξης.

 

  • Νέοι που αναφέρουν ότι είναι μάρτυρες Εκφοβισμού έχουν μεγαλύτερο βαθμό συναισθημάτων ανημποριάς και αισθάνονται λιγότερο συνδεδεμένοι με το σχολείο, παρά νέοι που δεν έχουν γίνει μάρτυρες εκφοβισμού.

 

Η βία υπάρχει γύρω μας σε όλες τις μορφές, χωρίς απαραίτητα να είναι σωματική. Δες για παράδειγμα τους στίχους και όλα τα video clip από τα πιο μοντέρνα τραγούδια. Ένταση, εκκωφαντικοί ήχοι, αγριότητα, βία, σεξ, αλκοόλ-ναρκωτικά χρήμα είναι τα στοιχεία που αναδύονται. Σκέψου τώρα πώς κινούνται οι νέοι σήμερα, με δύο ακουστικά στα αυτιά ακούγοντας αυτή τη μουσική τις περισσότερες ώρες της καθημερινής ζωής τους.

 

Η επικοινωνία για την οργάνωση μίας εκπαίδευσης ACT, γίνεται μέσα από τον ΣΕΨ, όπου οι φορείς δηλώνουν το ενδιαφέρον τους συμπληρώνοντας μία αίτηση που τους αποστέλλεται. Στη συνέχεια επικοινωνούμε προσωπικά μαζί τους για να διοργανώσουμε τις λεπτομέρειες της εκπαίδευσης, η οποία υλοποιείται σε ομάδες των 15-20 ατόμων. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν περισσότερες λεπτομέρειες στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων www.seps.gr και να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους για συμμετοχή στο πρόγραμμα στο τηλ 210 6913500.