Νερό και Διαβήτης: Εσύ πίνεις αρκετό νερό;

21
Όλοι μας έχουμε ακούσει να μας λένε πόσο σημαντικό είναι να καταναλώνουμε νερό μέσα στην ημέρα. Ελάχιστοι, όμως, είναι αυτοί που αντιλαμβάνονται πραγματικά τη σημασία αυτού του πολύτιμου αγαθού, καθώς και τα οφέλη της ενυδάτωσης στην υγεία και στη ρύθμιση του διαβήτη.
Αρχικά, να πούμε λίγα λόγια για την ενυδάτωση και τα οφέλη της στην υγεία πριν αναλύσουμε το ρόλο που παίζει στη ρύθμιση του σακχάρου. Το μεγαλύτερο μέρος του ανθρώπινου σώματος αποτελείται από νερό, καθώς είναι απαραίτητο για να λειτουργεί σωστά ο οργανισμός μας.
Το νερό μας προσφέρει πολλά περισσότερα από όσα μπορεί κανείς να αντιληφθεί. Τι ακριβώς κάνει; Μεταφέρει τις θρεπτικές ουσίες και οξυγόνο στα κύτταρα και απομακρύνει τις άχρηστες ουσίες από το σώμα, βοηθάει στη θερμορύθμιση, προστατεύει τα όργανά μας, βοηθάει στο μεταβολισμό και στην απορρόφηση θρεπτικών συστατικών, μειώνει την αρτηριακή πίεση, λιπαίνει τις αρθρώσεις και συμμετέχει σε μεταβολικές αντιδράσεις. 
Από την άλλη,  όταν δεν προσλαμβάνουμε επαρκείς ποσότητες υγρών, αυξάνουμε την πιθανότητα να πάθουμε αφυδάτωση. Η αφυδάτωση έχει αρκετές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία, όπως αυξημένη καρδιακή συχνότητα, καρδιαγγειακή κόπωση, μειωμένη λειτουργικότητα του εγκεφάλου και εκδηλώνεται με συμπτώματα όπως πονοκέφαλο, έλλειψη συγκέντρωσης, αδυναμία μνήμης, διαταραχές διάθεσης και μειωμένη απόδοση. Όταν διψάμε έχουμε ήδη αφυδατωθεί μερικώς, ενώ σοβαρή αφυδάτωση εμφανίζεται όταν έχουμε απώλεια μόλις του 2% της απαραίτητης υγρασίας του οργανισμού!
Ας αναλύσουμε τη σημασία του νερού στη ρύθμιση του διαβήτη και πώς η αφυδάτωση προκαλεί αυξημένα επίπεδα σακχάρου. Όταν ο οργανισμός είναι αφυδατωμένος, το αίμα χάνει αρκετό νερό και η συγκέντρωση της γλυκόζης αυξάνεται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των επιπέδων σακχάρου. Ακόμα και η ήπια αφυδάτωση, μπορεί να έχει αισθητή επίπτωση στη ρύθμιση του διαβήτη.
Επιπλέον, ισχύει και το ανάποδο, δηλαδή τα αυξημένα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα προκαλούν αφυδάτωση! Πώς γίνεται αυτό; Εάν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα είναι αυξημένα για ώρες (συνήθως όταν το σάκχαρο είναι πάνω από 180 mg/dL), τα νεφρά μας προσπαθούν να απομακρύνουν την παραπανίσια γλυκόζη που κυκλοφορεί στο αίμα μέσω των ούρων. Μαζί όμως με τη γλυκόζη απομακρύνεται φυσικά και νερό. Έτσι εξηγείται και η υπερβολική δίψα όταν έχουμε υπεργλυκαιμία για πολλές ώρες!
Στα άτομα με διαβήτη, η ήπια αφυδάτωση-κατάσταση την οποία κάποιες φορές δεν την αισθάνεσαι- μπορεί να αυξήσει μέχρι και κατά 50 με 100 mg/dL τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Εάν κάποιος είναι συνεχώς αφυδατωμένος σε καθημερινή βάση, μπορεί να χρειάζεται παραπάνω ποσότητες ινσουλίνης σε σύγκριση με την περίπτωση όπου θα ήταν καλά ενυδατωμένος.
Σε περιπτώσεις σοβαρής αφυδάτωσης, τα επίπεδα του σακχάρου μπορεί να αυξηθούν απότομα και σε μεγάλο βαθμό. Σε περιπτώσεις όπου το σώμα έχει χάσει μεγάλες ποσότητες υγρών σε μικρό χρονικό διάστημα, όπως συνεχόμενοι έμετοι από τροφική δηλητηρίαση ή γαστρεντερίτιδα, τα επίπεδα του σακχάρου μπορεί να ανέβουν ακόμα και με τη χορήγηση μεγάλων δόσεων ινσουλίνης. Σε αυτή την περίπτωση, απαραίτητη είναι η λήψη υγρών και πιθανόν η μέτρηση κετόνων στο αίμα, εάν τα επίπεδα του σακχάρου επιμένουν για πολλές ώρες και φυσικά η συνέχιση της φαρμακευτικής αγωγής.
Τι κάνουμε, λοιπόν, για να προλάβουμε και να αντιμετωπίσουμε την αφυδάτωση; Πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η κατανάλωση υγρών από όλες τις πηγές. Το νερό δεν είναι η μόνη λύση, καθώς μπορούμε να κάνουμε πολλά για να αυξήσουμε την ενυδάτωση του οργανισμού!
-Καταναλώνουμε φρούτα και λαχανικά που είναι πλούσια σε νερό, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες.
-Το τσάι που φτιάχνουμε στο σπίτι, όπως για παράδειγμα του βουνού, το μαύρο ή το πράσινο τσάι, καθώς και αυτά του εμπορίου χωρίς ζάχαρη  αποτελούν ωφέλιμες και πρακτικές λύσεις.
-Το γάλα και το γιαούρτι, ειδικά στο πρωινό γεύμα όπου ξυπνάμε αφυδατωμένοι από όλη τη νύχτα, είναι πολύ καλές πηγές νερού.
-Ο καφές συμβάλει στην ενυδάτωση, καθώς η διουρητική δράση της καφεΐνης είναι πολύ μικρή. Η διούρηση είναι ένδειξη καλής ενυδάτωσης, αν και κάποιες φορές συγχέεται με την αφυδάτωση. Ο καφές αποτελείται από 99% νερό, επομένως είναι λογική η διούρηση, όπως θα είχε κάποιος εάν κατανάλωνε σκέτο νερό.
-Μέσα σε ένα λίτρο νερού μπορούμε να προσθέσουμε αρωματικά, όπως φύλλα δυόσμου, μέντας, βασιλικού, για να του δώσουμε γεύση και άρωμα.
-Θυμόμαστε πως οι ανάγκες σε υγρά αυξάνονται κατά την άσκηση, όταν ο καιρός είναι ζεστός, αλλά και στην παραλία και για αυτό έχουμε πάντα μαζί μας επιπλέον νερό.
Συμπερασματικά, το νερό και η ενυδάτωση είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της υγείας αλλά και για τη σωστή ρύθμιση του διαβήτη. Στην υγειά σας λοιπόν!