Τι δίαιτα να επιλέξω αν έχω διαβήτη;

24

Προτού αναζητήσετε μια δίαιτα, θα πρέπει να αναρωτηθείτε τι ακριβώς ζητάτε από αυτή. Για παράδειγμα, εκτός από την απώλεια βάρους, τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη θα πρέπει να θέσουν συγκεκριμένους στόχους, όπως για παράδειγμα, αν η δίαιτα αυτή τους καλύπτει για τις καθημερινές τους ανάγκες, αν μπορεί να βελτιώσει τη γλυκαιμία τους ή αν μπορεί να συμβάλλει στην πρόληψη ή την αντιμετώπιση των μακροχρόνιων επιπλοκών του Σακχαρώδους Διαβήτη.

 

Ποιά δίαιτα, όμως, είναι η κατάλληλη;

Δίαιτες χαμηλές σε υδατάνθρακες.

Οι δίαιτες με χαμηλή πρόσληψη υδατανθράκων μπορούν να χρησιμοποιηθούν αλλά για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Η χρήση τους, παρόλο που συμβάλλει στη μείωση του σωματικού βάρους και τη βελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ, μειώνοντας τα τριγλυκερίδια και αυξάνοντας την καλή χοληστερόλη (HDL), μπορεί να προκαλέσει αύξηση της κακής χοληστερόλης (LDL), δυσκοιλιότηταέλλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων και αυξημένο κίνδυνο για γαστρεντερικό καρκίνο. Τέλος, έχει βρεθεί πως η χρησιμοποίησή τους σε παιδιά δεν ενδείκνυται, καθώς υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα νεφρολιθίασης.

Δίαιτες χαμηλές σε λίπος.

Οι δίαιτες με χαμηλή πρόσληψη λίπους μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους διαβητικούς ασθενείς. Οι έρευνες δείχνουν πως οι δίαιτες αυτές βοηθούν στη μείωση του βάρους αλλά όχι στη μακροχρόνια διατήρηση της απώλειας αυτής. Με λίγα λόγια, η απώλεια βάρους μπορεί να είναι γρήγορη αλλά είναι παροδική, καθώς μεγάλο ποσοστό «ξαναπαίρνει» το χαμένο βάρος πίσω. Παρόλα αυτά, σε έρευνες εντοπίστηκε πως οι δίαιτες χαμηλές σε λίπος, συσχετίζονται με μικρότερα ποσοστά επιπλοκών σακχαρώδους διαβήτη.

Δίαιτες υψηλές σε πρωτεΐνη.

Οι δίαιτες με υψηλή πρόσληψη πρωτεΐνης έχουν καλύτερη έκβαση σε συνδυασμό με μία μέτρια κατανάλωση υδατανθράκων. Συγκεκριμένα, οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα πρωτεΐνης παρουσιάζουν μεγαλύτερη απώλεια βάρουςβελτίωση του λιπιδαιμικού προφίλ με μείωση των τριγλυκεριδίων και της κακής χοληστερόλης ( LDL) και ταυτόχρονη αύξηση της καλής χοληστερόλης (HDL). Επίσης, οι δίαιτες αυτές συμβάλλουν στην απώλεια λίπους και όχι στην απώλεια μυϊκής μάζας.

 

Με βάση τα παραπάνω, θα πρέπει η δίαιτα να περιλαμβάνει:

 

  • Υδατάνθρακες
    Μέτρια μείωση

    Χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη

    Σωστή κατανομή στα γεύματα

  • Πρωτείνες
     Μέτρια αύξηση

     Κυρίως άπαχες πηγές

     Σωστή κατανομή στα γεύματα

  • Λίπη
     Μέτρια μείωση

      Κυρίως από “καλά” λίπη    (ελαιόλαδο,αμύγδαλα, αβοκάντο, ψάρια κ.λ.π.)

     Σωστή κατανομή στα γεύματα

 

Θα πρέπει πριν την εφαρμογή οποιασδήποτε δίαιτας να συμβουλευτείτε το διαιτόλογο-διατροφολόγο σας για να σας ενημερώσει για τις απαραίτητες αλλαγές που πρέπει να κάνετε στο διαιτολόγιο σας, έτσι ώστε να έχετε μια «εύκολη» και αποτελεσματική απώλεια βάρους χωρίς να επηρεαστεί η κατάσταση της υγείας σας.