Πολύτιμος ο καλός ύπνος

2009

Η συνεχιζόμενη ανεπάρκεια ύπνου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιοπάθειας, νεφρικής νόσου, υψηλής αρτηριακής πίεσης, εγκεφαλικού επεισοδίου, συνδρόμου κόπωσης, λοιμώξεων, χαμηλής γονιμότητας, επιβράδυνση της ανάπτυξης σε παιδιά και εφήβους και ατυχημάτων.

Οι περισσότεροι ενήλικες χρειάζονται 7-8 ώρες ύπνου κάθε βράδυ. Ο ποσοτικά και ποιοτικά επαρκής ύπνος, συντελεί στην ομαλοποίηση της έκκρισης της σεροτονίνης και των ενδορφινών στον οργανισμό. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο οι πάσχοντες από διαταραχές ύπνου εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά κατάθλιψης και χρόνιας κόπωσης. Ο καλός ύπνος είναι σημαντικός και για μια σειρά από άλλους λόγους. Ανακαλύψτε τους στις γραμμές που ακολουθούν.

Κατά τη διάρκεια του σωστού ύπνου:

  1. Γίνεται επιδιόρθωση των φθορών που επήλθαν στο σώμα μας κατά τη διάρκεια της ημέρας. Κατά τον φυσιολογικό ύπνο, καθώς το άτομο χαλαρώνει και εισέρχεται σε κατάσταση ύπνου, η εγκεφαλική δραστηριότητα σταδιακά μειώνεται, για να αυξηθεί προοδευτικά στη συνέχεια. Μεγάλα κύματα εμφανίζονται κατά την καταγραφή της εγκεφαλικής δραστηριότητας, τα οποία αντιστοιχούν στην έντονη προσπάθεια που καταβάλλει το σώμα στο στάδιο αυτό, να επιδιορθώσει τις φθορές του σώματος που έγιναν από την επίθεση αντίξοων παραγόντων (π.χ. stress, καρκινογόνες ουσίες, καυσαέρια, τοξίνες). Η σωστή επιδιόρθωση των φθορών του σώματος είναι απαραίτητη για την επιβράδυνση της βιολογικής γήρανσης, ενώ η ομαλή εξουδετέρωση των τοξινών είναι απαραίτητη για τον εφοδιασμό των ενεργειακών αποθηκών του σώματος, με μέγιστη ενεργειακή εφεδρεία. Η συνεχιζόμενη ανεπάρκεια ύπνου συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο καρδιοπάθειας, νεφρικής νόσου, υψηλής αρτηριακής πίεσης, εγκεφαλικού επεισοδίου, συνδρόμου κόπωσης, λοιμώξεων, χαμηλής γονιμότητας, επιβράδυνση της ανάπτυξης σε παιδιά και εφήβους και ατυχημάτων.
  2. Γίνεται εμπέδωση της γνώσης. Καθώς ο οργανισμός εισέρχεται στο κατεξοχήν στάδιο των ονείρων, η εγκεφαλική δραστηριότητα και οι κινήσεις των οφθαλμών παρουσιάζουν έντονη δραστηριοποίηση (rapid eye movements, ύπνος REM). Το μυϊκό σύστημα στη φάση αυτή είναι σε έντονη χαλάρωση, που προσομοιάζει την κατάσταση της παράλυσης. Στο στάδιο αυτό αποκρυσταλλώνεται η μνήμη και εμπεδώνεται η νέα γνώση και εμπειρία που το άτομο αποκόμισε κατά τη διάρκεια της εγρήγορσης. Υπάρχουν 3-5 κύκλοι REM και Non-REM ύπνου από τη στιγμή της επέλευσης του ύπνου έως την αφύπνιση.
  3. Ομαλοποιείται το σύνολο των βιοχημικών κύκλων του σώματος. Ο κύκλος του ύπνου ευρίσκεται σε στενή αλληλεπίδραση με το σύνολο των βιοχημικών κύκλων του οργανισμού, με αποτέλεσμα η διαταραχή του να επηρεάζει δυσμενώς την περιοδική έκκριση σημαντικών για τη λειτουργία του σώματος χημικών ουσιών. Η ομαλή περιοδική έκκριση των ουσιών αυτών είναι απαραίτητη για τον έλεγχο των φλεγμονών στο ανθρώπινο σώμα, την ομαλή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και το σωστό μεταβολισμό της γλυκόζης.

Έτσι, για παράδειγμα, ο ομαλός ύπνος συντελεί στη διατήρηση υγιούς ισορροπίας τόσο των ορμονών που προκαλούν πείνα και αίσθημα κορεσμού, όσο και της ινσουλίνης. Η ανεπάρκεια ύπνου μειώνει τα επίπεδα της  λεπτίνης και διαταράσσει την ινσουλίνη του αίματος, με αποτέλεσμα οι πάσχοντες από διαταραχές ύπνου να παρουσιάζουν  με υψηλότερη συχνότητα βουλιμικές κρίσεις, παχυσαρκία και διαβήτη.

Οι διαταραχές του ύπνου εκδηλώνονται, κυρίως, ως δυσκολία επέλευσης του ύπνου, αφυπνίσεις κατά τη διάρκεια της νύχτας, διαταραχή πρωινής αφύπνισης, υπερβολική υπνηλία, σύνδρομο ανήσυχων άκρων  κατά τον ύπνο.

Η κακή ποιότητα ύπνου υποσκάπτει το επίπεδο ενέργειας του οργανισμού, την υγεία του, την απόδοση στην εργασία και την ποιότητα ζωής, για αυτό και οι διαταραχές ύπνου θα πρέπει να αντιμετωπίζονται –συχνά- με τη λήψη της κατάλληλης φαρμακευτικής αγωγής.