Φυτά – Ένα δώρο για την υγεία

1568

Εδώ και πολλά χρόνια, διαβάζουμε ότι η καλλιέργεια φυτών και η κηπουρική είναι ένα εξαιρετικό χόμπι για τους ηλικιωμένους, καθώς τους βοηθά να παραμείνουν σε εγρήγορση και να αποφύγουν καταστάσεις, όπως η άνοια και το Αλτσχάιμερ. Ωστόσο, η καλλιέργεια φυτών είναι ευεργετική για κάθε ηλικία. Βοηθά εξίσου τα παιδιά να βάλουν τη σωματική δραστηριότητα στη ζωή τους και να υιοθετήσουν έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Η ενασχόληση με τα φυτά είναι καλή τόσο για την ψυχή όσο και για το σώμα: μειώνει το στρες και την κατάθλιψη, το δείκτη μάζας σώματος, καθώς σας  βοηθά να χάσετε θερμίδες, μειώνει τη χοληστερόλη και την υπέρταση, αυξάνει τη χαρά και την ικανοποίηση από τη ζωή, βελτιώνει τον ύπνο και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.

Βελτιώνει επίσης τις δεξιότητες των χεριών, την αερόβια αντοχή και τη γνωστική λειτουργία των μεγαλύτερων σε ηλικία ατόμων.

Η καλλιέργεια φυτών βελτιώνει τη διάθεση και τα επίπεδα ευτυχίας και ο λόγος δεν είναι ότι τα άτομα αυτά απλώς περνούν χρόνο έξω από το σπίτι ή ότι ασκούνται. Ψυχολογικές έρευνες έχουν δείξει, πως η ενασχόληση με την κηπουρική έχει ασύγκριτα μεγαλύτερα οφέλη για τον οργανισμό από το τρέξιμο π.χ. σε ένα διάδρομο γυμναστηρίου.

Τα οφέλη της ενασχόλησης με τα φυτά για την υγεία και την ευεξία συνολικά, είναι παρόμοια με εκείνα που έχουν οι άνθρωποι που ζουν σε πλούσιες περιοχές, αναφέρει πολύ πρόσφατη μελέτη του Πανεπιστημίου του Exeter. Σύμφωνα με αυτήν,  τα άτομα που περνούν περισσότερο χρόνο στον κήπο τους έχουν καλύτερη υγεία, ψυχική ευεξία και υψηλότερα επίπεδα άσκησης σε σχέση με εκείνους που δεν ασχολούνται με τον κήπο ή που δεν είχαν πρόσβαση σε κάποιο κήπο ή αυλή. Ο κήπος είναι ο ιδανικός τρόπος για να έλθει κάποιος σε επαφή με τη φύση, αναφέρουν οι συγγραφείς.

Καταφύγιο

Κάθε κήπος μπορεί να λειτουργήσει σαν το δικό μας μικρό καταφύγιο: πέρα από το γεγονός ότι μπορούμε να εντάξουμε σε αυτόν τις γεύσεις και τις μυρωδιές των παιδικών μας χρόνων, ο κήπος μας είναι ένας χώρος στον οποίο μπορούμε να αφήσουμε το προσωπικό μας αποτύπωμα.

Ας μην ξεχνάμε ότι σε έναν κήπο διεγείρονται όλες οι αισθήσεις, με πρώτες την όραση και την όσφρηση, αλλά και την αφή.

Η ενασχόληση με τον κήπο μπορεί να μας ανακουφίσει από το άγχος της καθημερινότητας. Η κηπουρική αλλάζει πραγματικά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το χρόνο, τονίζουν οι ψυχολόγοι. Αν μάλιστα εμπλέξουμε στη διαδικασία και κάποιον φίλο ή κάποιο μέλος της οικογένειας, τα οφέλη θα είναι ακόμη μεγαλύτερα.

Ένα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό της κηπουρικής είναι ότι μαθαίνεις διαρκώς νέα πράγματα και μπορείς να μοιραστείς τις γνώσεις σου με άλλους ανθρώπους που μοιράζονται το ίδιο χόμπι.

 

Βιβλιογραφία

Siân de Bell et al, Spending time in the garden is positively associated with health and wellbeing: Results from a national survey in England, Landscape and Urban Planning (2020).

Masashi Soga, Kevin J. Gaston, and Yuichi Yamaurac, “Gardening Is Beneficial for Health: A Metaanalysis,” Preventative Medicine Reports 5 (March 2017)

Viren Swami. Body Image Benefits of Allotment Gardening. Ecopsychology, 2020; 12 (1): 19 DOI: 10.1089/eco.2019.0032

Sin-Ae Park, Ho-Sang Lee, Kwan-Suk Lee, Ki-Cheol Son, And Candice A. Shoemaker. The Metabolic Costs of Gardening Tasks in Children. HortTechnology, October 2013

Sin-Ae Park, A-Young Lee, Kwan-Suk Lee And Ki-Cheol Son. Gardening Tasks Performed by Adults are Moderate- to High-Intensity Physical Activities. HortTechnology, February 2014

Sin-Ae Park, A-Young Lee, Ki-Cheol Son, Wang-Lok Lee, and Dae-Sik Kim, Gardening Intervention for Physical and Psychological Health Benefits in Elderly Women at Community Centers, HortTechnology 26:474-483.