Άσκηση & Σωστή Αναπνοή

27

Η διαδικασία της αναπνοής είναι μία ενέργεια που συμβαίνει ακούσια. Όλοι μας αναπνέουμε χωρίς να συνειδητοποιούμε τον τρόπο  με τον οποίο το κάνουμε. Αποτελεί λειτουργία μέγιστης ζωτικής σημασίας. Είναι αξιοσημείωτο  ότι, εάν σταματήσουμε να αναπνέουμε, δεν μπορούμε να ζήσουμε πέρα από μερικά λεπτά ή και δευτερόλεπτα.

Όταν μιλάμε για την αναπνοή, εννοούμε τη διαδικασία που περιλαμβάνει την εισπνοή και την εκπνοή. Χαρακτηριστικό επίσης ,είναι το γεγονός ότι στη ζωή ερχόμαστε με εισπνοή, ενώ όταν φεύγουμε από αυτή το κάνουμε με εκπνοή, ολοκληρώνοντας , φαίνεται, με τον τρόπο αυτό, τη διαδικασία της αναπνοής που είχαμε ξεκινήσει με το πρώτο δευτερόλεπτο της ύπαρξής μας.

Όταν αναπνέουμε , παίρνουμε μέσα μας από το περιβάλλον ένα μείγμα αερίων, που αποτελείται κυρίως από οξυγόνο, το οποίο συνιστά τροφή για τα κύτταρά μας. Επίσης, παίρνουμε μία μορφή ενέργειας , που ονομάζεται παραδοσιακά Πράνα, και είναι η μορφή της τροφής του ενεργειακού μας συστήματος. Μέσω της αναπνοής, η Πράνα μπορεί να δημιουργεί, να καθαρίζει και να ενδυναμώνει ολόκληρο το ενεργειακό μας σύστημα.

Με την αναπνοή, το σώμα μας αποτοξινώνεται , αποβάλλοντας τοξίνες από το συκώτι, τά νεφρά , τα έντερα και το δέρμα.

Η Πραναγιάμα θεωρείται επιστήμη.

Επιστήμη του ελέγχου της αναπνοής.

Πράνα σημαίνει ζωτική ενέργεια και Γιάμα σημαίνει έλεγχος

Αποτελείται από μια σειρά ασκήσεων, που στόχο έχουν να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, ώστε να κρατήσουν υγιή τον άνθρωπο. Η αναπνοή χωρίζεται σε τρείς βασικούς τύπους :

•    Τη θωρακική ή ρηχή ή ελαφριά αναπνοή,

•    Την πλευρική ή κοιλιακή ή μέση αναπνοή και

•    Τη διαφραγματική ή πλήρη ή βαθιά αναπνοή.

Μία πλήρης αναπνοή περιλαμβάνει και τους τρεις τύπους, ξεκινώντας με τη βαθιά εισπνοή, συνεχίζοντας με πλευρική και στη συνέχεια με τη θωρακική εκπνοή . Μια εκπνοή θεωρείται σωστή, όταν η εισπνοή και η εκπνοή γίνονται από τη μύτη, κρατώντας κλειστό το στόμα, ώστε να ενεργοποιούνται ολόκληροι οι πνεύμονες. Κατά την εισπνοή η κοιλιά διαστέλλεται και το διάφραγμα κινείται προς τα κάτω, μαλάζοντας τα κοιλιακά όργανα, ενώ στην εκπνοή, η κοιλιά συστέλλεται και το διάφραγμα κινείται προς τα πάνω, μαλάζοντας την καρδιά και τους πνεύμονες.

Κάθε αναπνοή στην Power Yoga αποτελείται από τρία μέρη.Την εισπνοή, τη συγράτηση και την εκπνοή.

Η κατάσταση του μυαλού μας έχει άμεση σχέση με τον τρόπο που αναπνέουμε με αποτέλεσμα , όταν καταφέρουμε και ελέγχουμε την αναπνοή μας, να μπορούμε να ελέγχουμε και τη νοητική μας κατάσταση.

Κοιλιακή Αναπνοή

Καλό είναι να είναι άδειο το στομάχι, ώστε να υπάρχει ομαλή κυκλοφορία του αίματος κι έτσι το σώμα να είναι ήρεμο.

Είναι η πρώτη από τις ασκήσεις που πρέπει να δοκιμάσετε, ώστε να μπείτε σταδιακά στη διαδικασία μίας σωστής και βαθιάς αναπνοής. Με την κοιλιακή αναπνοή δυναμώνει το διάφραγμα και άλλοι αναπνευστικοί μύες, μαλάσσονται και χαλαρώνουν τα εσωτερικά όργανα, ενώ παράλληλα βελτιώνεται η ποιότητα της αναπνοής.

Μην ξεχνάτε ότι δεν είμαστε συνηθισμένοι στη διαδικασία της σωστής αναπνοής, οπότε κατά τη διάρκεια των ασκήσεων, και λογω της αυξημένης οξυγόνωσης των ιστών και του εγκεφάλου, μπορεί να νιώσετε κάποια ζάλη. Αν συμβεί αυτό, θα πρέπει να σταματήσετε τη διαδικασία της άσκησης και να πάρετε μερικές ελεύθερες αναπνοές, μέχρι να απομακρυνθούν εντελώς τα συμπτώματα. Στη συνέχεια επαναλάβετε τη διαδικασία κανονικά.

Καθίστε στην άνετη στάση, διατηρώντας τη σπονδυλική στήλη, τον αυχένα και το κεφάλι σε μία ευθεία,  η οποία να είναι κάθετα προς το έδαφος.

Τεντώστε τη σπονδυλική σας στήλη προς τά πάνω, προτείνοντας το θώρακά σας ελαφρώς προς τα έξω , χαλαρώστε τους ώμους σας, τραβώντας τους ελαφρώς προς τά πίσω και δώστε μία ελαφριά κλίση προς τα εμπρός  στη λεκάνη σας. Αν αυτό δεν είναι εφικτό ή αν στη στάση αυτή δεν αισθάνεστε άνετα, δοκιμάστε να καθίσετε σε ένα μαξιλαράκι. Εάν ούτε και τώρα αισθάνεστε άνετα, καθίστε σε μία καρέκλα , χωρίς να ακουμπάτε την πλάτη σας και φροντίστε ώστε τα πέλματά σας να ακουμπάνε σταθερά στο έδαφος, με τρόπο που να σχηματίζονται ορθές γωνίες στις αρθρώσεις των γονάτων σας και των άκρων των ποδιών σας , δηλαδή , μεταξύ των μηρών με τις κνήμες σας και μεταξύ των κνημών με τα πέλματά σας.

Βάλτε τώρα τα χέρια στην κοιλιά σας, με τρόπο που τα δάκτυλά σας να ακουμπάνε μεταξύ τους. Πάρτε εισπνοή από τη μύτη, αφήνοντας την κοιλιά σας να φουσκώσει σαν να σας γεμίζουν με αέρα, προσέχοντας ώστε να μη μετακινηθεί καθόλου το στήθος σας. Παρατηρήστε ότι τα δάχτυλά σας απομακρύνονται. Ξεκινήστε τώρα τη διαδικασία της εκπνοής από τη μύτη, σφίγγοντας τους μύες της κοιλιάς και σπρώχνοντας προς τα μέσα με τα χέρια σας, ώστε να βγει όλος ο αέρας.

Την άσκηση αυτή μπορείτε να την επαναλάβετε αρκετές φορές , για ένα έως δύο λεπτά κάθε φορά, ώσπου να μπορείτε να την εκτελείτε χωρίς να σκέφτεστε τη διαδικασία.